Ze had ons bijna overgeslagen, gelukkig toch nog even naar Nederland. Volgende week staat ze op Lowlands: Charlotte de Witte. Na haar eigen België helemaal plat te hebben gedraaid – denk aan ontelbare keren I Love Techno, Tomorrowland en Pukkelpop – kon Charlotte De Witte gelijk aan de bak in de rest van de wereld. Met haar gitzwarte techno stormde Charlotte de Witte het voorbije jaar met 126 beats per minuut door het internationale nachtleven. Als klap op de vuurpijl ging ze ook met het Belgische magazine DeMorgen hoofdtelefoons testen, want geen enkele Belgische hoofdtelefoon draait meer uren dan die van Charlotte de Witte!

Eind 2015 liet ze Raving George, het pseudoniem waarmee ze doorbrak, inslapen. Sindsdien doet ze het onder haar eigen naam, en dat bracht meteen een volle agenda met zich mee. “Toen ik als 17-jarige begon te dj’en, had ik nooit durven dromen dat dit mijn beroep zou worden”, geeft ze toe, wanneer we met haar het audiofiele walhalla New Music in Brussel verkennen. “Ik maakte mixtapes voor het plezier, niet met de intentie beroemd te worden.”

Dat ze destijds als Raving George door het leven ging, was een bewuste keuze. “Ik wilde niet dat mensen naar mijn shows kwamen omdat ik borsten heb, maar omdat ze vonden dat ik goede muziek maak. Vorig jaar dacht ik bij mezelf: ‘Fuck it. Waarom verstop ik mezelf achter dat macho-pseudoniem?’ Ik was klaar om een hoofdstuk af te sluiten. Ik ben gewoon Charlotte de Witte.”

Parfum van zweet en gin-tonics

Met het sublieme ‘You’re Mine’, dat ze maakte met Oscar & The Wolf, scoorde Raving George vorig jaar nog een gouden plaat. Maar Charlotte de Witte 2.0 verkent andere oorden. ‘Weltschmerz’, haar undergroundhit, vat die halve transformatie goed samen: techno die het best aardt in een obscure club waar een parfum van zweet en gin-tonics hangt. “Ik hou van de eenvoud van techno”, zegt De Witte. “Er hangt een walm van melancholie over het genre dat mij fascineert.”

Het advies van Charlotte de Witte:

– Voor de geluidsfetisjist: Grado GS2000e 

“Het design van deze headphone steekt er met kop en schouders bovenuit. Al kan ik mij moeilijk inbeelden dat je hiermee over straat wandelt. Het is bijna een designstuk uit het Scandinavische interieur van een hipster. (lacht) Het zit ‘m vooral in de houten afwerking, maar hij zit ook heel comfortabel, en er schuilt waanzinnig veel detail in het geluid. Voor liefhebbers van klassieke muziek of ambient.”

– Voor de brokkenpiloot: AiAiAi TMA-2 

“Dit is mijn huidige koptelefoon waarmee ik draai. Als dj vind ik het belangrijk dat de bassen goed tot hun recht komen, en dat is hier absoluut het geval. De TMA-2 is een compleet model dat ik zowel aan kenners als amateurs zou aanraden, omdat je er veel richtingen mee uitkunt. Zelf verslijt ik niet veel koptelefoons, maar het is fijn dat alle elementen van de headphone vervangbaar zijn. Groot pluspunt voor de portefeuille van een brokkenpiloot.”

– Voor de fashionista: Sonus Faber Pryma

“Ik verkies eenvoud boven alles: je zult mij niet snel met een koptelefoon vol diamanten zien. (lacht) Beyoncé droeg deze Pryma in een van haar laatste videoclips. Je ziet dat het kwaliteit is, maar hij oogt nogal onhandig – alsof je een broekriem met oorschelpen op je hoofd draagt. Al kan ik mij voorstellen dat hij in de smaak valt bij liefhebbers van design, en ’t is sowieso een model voor wie wil opvallen.”

Meer muziek van Charlotte de Witte:

Het hele artikel van DeMorgen lezen? Klik dan hier.

 

Laat een reactie achter